REISVERSLAG

6 sept.
tot
27 sept.

Vanaf de grens met Botswana hadden we een minibus genomen naar Johannesburg, waar we overgestapt zijn op een minibusje naar Pretoria. Johannesburg is volgens de verhalen een enorm criminele stad en ook niet echt mooi om te zien, dus daar hadden we niet zoveel zin in. We vliegen wel terug vanuit Jo'burg, dus wellicht komen we er dan nog. In Pretoria zijn we midden in de stad beland en hebben we ons laten ophalen door een backpackers hotel waarvan we een folder hadden die een pickup service beloofden. Bleek achteraf dat we in een hele slechte buurt waren uitgezet door de minibus, waar de meeste berovingen plaatsvinden. Kun je ook maar beter niet weten. 's Middags zijn we naar de tandarts geweest, want Jan Kees had al sinds Malawi last van zijn gebit maar wilde niet eerder naar de tandarts. Daar bleek een stuk van een vulling afgebroken, die werd eruit gehaald en opnieuw gevuld. Hopelijk gaat het nu weer beter.

pretoria

PRETORIA

Pretoria Union BuildingDe volgende dag hebben we Pretoria verkend, het parlementsgebouw bekeken en het huis van Paul Kruger, inmiddels een museum. Kruger was de eerste president van de Oranje Vrijstaat. Heel gereformeerde strenge inrichting, met een orgel in de ontvangstkamer. Tegenover het huis staat de gereformeerde kerk, ook van rond de eeuwwisseling. Binnen waan je je net in Nederland, precies zoals de kerk er bij ons uit ziet maar dan met ventilatoren. 's Middags geshopt en kleren voor Alie gekocht. De meegebrachte shirts zijn verkleurd en verwassen en het is wel lekker om weer eens iets aan te hebben waardoor je niet op een rugzaktoerist lijkt. 's Avonds in het hotel werden we verrast met een traditionele Afrikaanse maaltijd uit de tijd van de Voortrekkers, een eenpansgerecht dat je op een houtvuurtje moet klaarmaken. Lekker simpel en erg smakelijk. De dag erna hebben we 's morgens gemaild en 's middags kregen we van de eigenaresse van ons guesthouse een rondleiding door het Voortrekkersmonument, een zeer pompeus en plomp gebouw, opgericht ter nagedachtenis aan de Grote Trek van de Boeren eind 19e eeuw. Wel aardig om te zien waren de gebruiksvoorwerpen in het museum, die van oorsprong uit Nederland komen en dus voor ons soms nog herkenbaar.

FAMILIEDAG

Op zondag zijn we op bezoek geweest bij familie van Jan Kees, die in een buitenwijk van Pretoria wonen. Eerst samen naar de kerk (helaas geen Afrikaanse dienst maar gewoon Nederlands gereformeerd) en daarna uitgebreid bijgepraat in de tuin bij hun huis. Genoten van een traditionele braai, niet te vergelijken met onze Hollandse barbecue waar je altijd halfverbrand en halfgaar vlees eet. Dit was heerlijk. Bij het afscheid kregen we nog een Afrikaans kookboek kado, zodat we het in Nederland zelf kunnen proberen.

OP WEG NAAR KAAPSTAD

KimberleyZondagavond hebben we de door ons gehuurde auto opgehaald, een witte Opel Corsa, waar helaas geen radio inzat. Daarmee gaan we de komende twee weken rondtoeren in Zuid-Afrika. De eerste bestemming is Kaapstad, 1500 kilometer van Pretoria vandaan. We gaan via Kimberley, bekend om de diamantmijn die tot 1916 gedolven is. Kimberley is beter bekend als The Big Hole, want de diamantgravers hebben een enorme krater achtergelaten in hun zoektocht naar diamanten. Overnacht in het zeer winderige en koude Victoria-West. Het is duidelijk nog geen seizoen, want bijna alle B&B 's waren gesloten en in het enige restaurant dat open was zat maar 1 andere gast.

KAAPSTAD

Regen en kou, onze eerste indrukken van wat een van de mooiste steden ter wereld moet zijn, houden niet echt over. Tegen vijf uur gaan we op zoek naar een supermarkt, omdat we een eigen keukentje hebben in onze hotelkamer. Na lang zoeken eindelijk een Shoprite gevonden, waar Alie in haar blijdschap keihard tegen een glazen deur opliep. De winkel was net 1 minuut dicht, en ze had het niet door. Hilariteit alom, kinderen kwamen aangerend en gingen vlak voor haar staan om te kijken. Was ook wel een beetje domme actie. Snel terug naar het hotel, met een enorme schram op het voorhoofd en loeiende hoofdpijn. Toen we daar weer aankwamen, was net op het nieuws dat Amerika aangevallen was en werden er beelden uitgezonden van de verwoesting van de Twin Towers. Ongelooflijk, wat een ravage. Die avond waren we aan de tv gekluisterd in het hotel.

De volgende dag hebben we Kaapstad verkend, op een extreem gure, winderige en regenachtige dag. Het lijkt hier wel herfst. Onder meer bezoekje gebracht aan het oude fort dat nog door de VOC is gebouwd als post om hun schepen van voorraden te voorzien tijdens de lange reis naar India. 's Middags hebben we het waterfront verkend, een havengebied dat net als Amsterdam is opgeknapt en nu een shopping mall heeft en vele leuke restaurantjes. Heel hip en trendy Kaapstad komt hier, evenals de hunkerende snackliefhebbers.

ROBBEN EILAND

De TafelbergAls je in Kaapstad bent, hoort een boottocht naar Robben Eiland erbij. Dit is het eiland waar Nelson Mandela 17 jaar van zijn 29-jarige gevangenschap heeft doorgebracht. Vanaf de boot kun je heel mooi Kaapstad zien liggen met de indrukwekkende Tafelberg op de achtergrond. De rondleiding door de gevangenis wordt verzorgd door ex-gevangenen, die vertellen over hoe het er was in de tijd dat ook Mandela daar zat. Het verhaal is zeer ongecensureerd van de kant van de zwarte gevangene, maar het was dan ook niet mis. In de begintijd (van de jaren zestig tot eind zeventig) werden de zwarte gevangenen stelselmatig achtergesteld ten opzichte van kleurlingen met etensporties en privileges zoals brieven schrijven en bezoek ontvangen. Daarna begon het meer op een gewone gevangenis te lijken, ze hadden een sportveld en speelden tennis op de binnenplaats. Eigenlijk hadden wij veel meer gruwelijke verhalen verwacht, maar het bleek toch een tamelijk normale gevangenis te zijn (voor zover die bestaan).

KAAPSE SCHIEREILAND

Vandaag is het heerlijk weer, de zon schijnt en het waait wat minder hard, dus uitermate geschikt voor een tochtje naar het uiterste puntje van Zuid-Afrika, Kaap de Goede Hoop. Onderweg zijn we onder meer gestopt bij een prachtige botanische tuin, gebouwd tegen de heuvels van de Tafelberg. Daarna naar Groot-Constantia, een wijngaard de in 1692 is aangelegd door gouverneur Simon van der Stel. Deze wijngaard was vooral in de 18e eeuw wereldberoemd om zijn goede wijnen. In het restaurant hebben we heerlijk geluncht en uiteraard die wereldberoemde wijn geproefd. Daarna in opperbeste stemming doorgereden richting zuiden. Halverwege de pinguins bewonderd die in een kolonie leven bij Boulder Nationaal Park. En nog een t ijdje op het strand gezeten daar, uit de wind en lekker in de zon. Uiteindelijk laat in de middag gearriveerd bij de Kaap, tegenwoordig een nationaal park waar je dus entree voor moet betalen. Je kunt het laatste stuk alleen wandelen , waar we bijna weg werden geblazen door de wind die om de Kaap heen blies. Geweldig uitzicht op deze historische plek.

De Kaap /The Cape

Kaap de Goede Hoop Uitzicht vanaf de Kaap 34.21.25 south latitude

TAFELBERG

Eindelijk is de kabelbaan weer open, die deze week gesloten was in verband met groot onderhoud. Je kunt de Tafelberg op zich ook wel beklimmen, maar dat vinden we een beetje zonde van de moeite als er ook een kabelbaan gaat. Dus op zaterdag grepen we onze kans, net als vele vele andere toeristen. Het was ongelooflijk druk bij het loket, wachtende rijen in de inmiddels hete zon. Het leek Disney World wel. Bovenop de Tafelberg kun je mooie wandelingen maken over een zompig pad helemaal naar de andere kant. Na twee uur gingen we weer met de kabelbaan naar beneden en naar het strand omdat het zulk prachtig weer was.

STELLENBOSCH

StellenboschStellenboschZuid-Afrika staat onder meer bekend om zijn goede wijnen. Vandaar dat we onze tent in Stellenbosch hebben opgezet, het hart van de wijnstreek en de op 1 na oudste stad van Zuid-Afrika. Na een wandeltocht door de stad die volstaat met oude historische gebouwen, gingen we op weg naar onze eerste wijnproeverij. Als laatste gingen we de kelders bekijken van een wijngaard in de stad zelf, waar je voor ongeveer 3 gulden een rondleiding kreeg en 6 wijnen mocht proeven. Tegen die tijd waren we zo vrolijk geworden dat we ons in de wijnwinkel te buiten zijn gegaan aan de aanschaf van 8 flessen wijn. Gelukkig hebben we een auto en hoeven we het niet allemaal in onze rugzak mee te sjouwen !

HERMANUS

Via Stellenbosch zijn we naar Hermanus gereden, een dorpje aan de Zuidkust van Afrika die bekend staat om de vele walvissen die in september naar de kust komen om te paren. En inderdaad, nadat we eerst 's morgens al twee walvissen in de verte hadden gezien, was er tegen de middag 1 walvis vlakbij de kust komen zwemmen zodat we van heel dichtbij foto's konden nemen. Jan Kees viel in zijn haast om een mooie foto te maken bijna in een ravijn en kwam er met bebloede handen weer uit. Je moet er wat voor overhebben ... Die avond op de camping hebben we na het eten de in Zimbabwe aangeschafte tabletten tegen bilharzia (enge wormenziekte) geslikt. We hebben in Malawi in het meer gezwommen en met dat water gedoucht, zodat we misschien besmet zijn. Voor alle zekerheid hebben we die tabletten gekocht, op aanraden van medereizigers. Na een half uurtje werden we allebei erg misselijk en duizelig, zodat we de bioscoopplannen voor die avond maar vergaten en om half acht al in onze slaapzakken kropen. Gelukkig was het de volgende dag over, maar dat moeten we maar niet meer doen in het vervolg.

DE HOOP NATUUR RESERVAAT

In dit reservaat kun je prachtige wandelingen maken waarbij je verschillende dieren kunt tegenkomen, en ook hier zijn aan de kust de walvissen te bewonderen. Het reservaat ligt aan de kust en de duinen zijn fantastisch, soms wel 80 meter hoog en heel mooi geelwit van kleur. We zagen 5 walvissen langs de kust, helaas nogal ver weg. 's Avonds wilden we eigenlijk braaien, maar het vlak voor sluitingstijd bij het kantoortje gekochte hout bleek nat, zodat we een jammerlijk klein vuurtje hadden dat steeds uitging, Gelukkig hebben we de benzinebrander bij ons, zodat we tenminste eten kunnen koken. De volgende dag hebben we een wandeling gemaakt door het reservaat, waarbij we klipdassen, struisvogels, bontebok en enorm veel vogels zagen. Na de lunch wilden we weer walvissen gaan bekijken, maar onderweg begon het helaas nu toch echt hard te regenen. Dit ging de hele avond en nacht door, zodat we de volgende morgen in de auto ontbeten en de natte tent in de regen moesten inpakken. We gaan op weg naar de Oost-Kaap en volgen dan de Garden Route.

WILDERNESS

Na een lange regenachtige dag in de auto hebben we een mooie kamer gevonden in een backpackershotel in Wilderness, aan de kust van Zuideljjk Afrika. Die avond bleek er een feest te zijn in de bar, van een jarige vriendin van de eigenaar. Alle gasten waren welkom en aangezien het volume nogal hoog stond zijn we er ook naar toe gegaan. De live band bestond uit al wat oudere jongeren en speelde jaren zeventig muziek. Biertje erbij, lekker genieten. De dag erop was het redelijk weer en besloten we een kano te huren. Er was een waterval waar je naar toe kon per kano, waarbij je het laatste stukje moet lopen. Populair tijdverdrijf, het was heel druk op het water. De waterval viel wat tegen, maar de meegebrachte lunch was erg lekker. Op de terugweg wilden we eigenlijk een omweg maken, maar het werd snel kouder en het is ook best vermoeiend, dat peddelen in de kano. Dus terug naar het beginpunt en de warme auto. Op weg naar Plettenberg Bay waar we overnachtten op een camping vlakbij het strand.

PLETTENBERG BAY

Stranddag in Plettenberg Bay, het is ongelooflijk hoe snel de lucht hier kan opklaren. Als de zon eenmaal doorbreekt is het enorm warm. Er waren meer mensen op dat idee gekomen, het strand begon al vol te raken. Heerlijk 3 uurtjes in de zon gelegen en geluncht met broodjes kaas met zand. Daarna werd het bewolkt en zijn we naar een natuurpark gereden in de buurt. Eigenlijk meer een rotspunt in de zee, heel ruig en winderig. Je kunt daar wandelingen maken en mogelijk walvissen of dolfijnen zien. Tegen de tijd dat we daar waren was de bewolking weer weg en besloten we te splitsen. Jan Kees ging wandelen en Alie ging naar het aanwezige strandje. 's Avonds hebben we in het stadje gegeten en hebben we in de plaatselijke bioscoop een ontzettend slechte film gezien. Op de terugweg bleek ineens dat we de camera in de bioscoop hadden laten liggen, dus in paniek gauw teruggereden. Gelukkig stond het er nog.

TSITSIKAMMA NATUUR RESERVAAT

Vanaf Plettenberg Bay zijn we via een "scenic route"met veel bochten waar Alie als een bejaarde dame met hoogtevrees over reed, naar Tsitsikamma natuur reservaat gereden. Hier is een grote toeristenattractie in de vorm van een brug, die tussen 2 rotspunten is gespannen over een rivier die uitmondt in de zee. De brug is van hout en hangt dus aan stalen kabels. Er waren maar liefst 5 toeringbussen uitgeladen, vol met Duitse toeristen. Om uit de drukte te zijn hebben we het Loeriepad gelopen, een pad van 1,5 km lang. De Loerie is een vogel, waarschijnlijk een papegaai-achtige (denken wij). Die vogel is volgens het foldertje overvloedig aanwezig. Niet dus. Het hele modderige pad afgelopen en geen Loerie gezien. De uitzichten over de golven in de zee die als geisers opspoten tegen de rotsen, waren wel indrukwekkend. Doorgereden naar het plaatsje Jeffrey's Bay en geluncht met fish en chips langs de hoofdstraat. Hier zouden dolfijnen te zien zijn, maar net als de Loerie mocht het niet zo zijn.

ADDO OLIFANT PARK

Na een uitgebreid ontbijt in het nogal dure B&B in Addo, arriveerden we om half negen 's morgens in het olifant park. De eerste olifant die we tegenkwamen vlak langs het pad stond met zijn achterste naar ons toe, dus dat was niet zo'n mooi plaatje. Voor de rest vooral veel olifanten uit de verte gezien. Vanaf een uitzichtpunt op een heuvel in het park waar we de auto uit mochten, zagen we voor het eerst tijdens deze reis een zwarte neushoorn (de zoektocht in de Ngorongoro krater in Tanzania niet meegerekend). Verder zagen we veel struisvogels, rode hartebok, kudu's en apen. Tegen de middag reden we door richting Noorden, want morgen vliegen we weer naar Nederland vanaf Johannesburg en we willen niet riskeren dat we te laat zijn. Die avond hebben we overnacht in Colesberg, in een bungalowparkje met de veelbelovende naam "Sunset Chalets". Toen kwam het vermoeiende werk om alles opnieuw in te pakken en alle gekochte souvenirs in de rugzak te stouwen.

JOHANNESBURG - NEDERLAND

Na vier maanden rondtrekken is het nu echt voorbij: we gaan terug naar Nederland, om de trouwerij van het zusje van Jan Kees bij te wonen. Gelukkig is het maar tijdelijk. Op 15 oktober vertrekken we weer voor het tweede deel van onze reis. We vliegen naar Kathmandu, Nepal, vanwaar we doorreizen naar Tibet en China. Hierover lezen jullie uiteraard weer alles in onze reisverslagen. De laatste foto's uit Afrika zijn binnenkort te bewonderen op onze familiewebsite (www.meindersma.net), onder het kopje Wereldreis.

Bedankt voor al jullie mailtjes naar Afrika en eindeloos geduld bij het aanhoren van onze verhalen in Nederland !!!