REISVERSLAG

1 juli 2001
 19 juli 2001

TANGA

Vanuit Diani zijn we per bus (de slechtste tot nog toe, de bank was helemaal kapot zodat je rug helemaal krom ligt) in ongeveer een uur of zes naar Tanga (Tanzania) gereisd. Inmiddels is de diarree bij beiden weer over, de antibiotica werkt goed! Tanga is een havenstad en zeer slaperig. Bij de hotel registratie moest je aangeven tot welke stam je behoorde ?!?! En 's avonds nog gegeten met een Spaanse man die reisgidsen schreef (of te wel de Lonely Planet overschreef).

LUSHOTO

De volgende dag van Tanga naar Lusotho gereisd, een plaatsje hoger gelegen  in het Usumbara gebergte waar je mooie wandelingen kunt maken. Het is een  dorpje van niks en in het hotel is niemand die Engels spreekt wat het een beetje moeizaam maakt. De douche werkt niet, maar gelukkig is er wel warm water uit de kraan wat je met een bakje over je heen kunt gooien. In de meeste afgelegen plaatsen is geen warm water, we zijn meestal al blij dat er uberhaupt water is.

Mooie wandeling gemaakt naar een uitzichtpunt over de vallei, en lekker  gelunched bij een boerderij die zelfgemaakt brood, jam, passievruchtsap,  boter en kaas maakt.
Daarna met een Deens stel die we tijdens de wandeling  ontmoetten nog naar de watervallen in een verderop gelegen dorpje gegaan. Om daar te komen moesten we eerst een minibusje nemen, in Tanzania heten die "dala dala".

Het was net alsof je in een achtbaan zat: de weg ging met haarspeldbochten naar beneden, en de chauffeur had het gaspedaal volledig ingedrukt gedurende de rit, zodat je je stevig moest vastpakken aan de bank en het raam of wat je maar kon vastgrijpen en we met z'n allen van links naar rechts werden gedrukt. Daarbij staan alle raampjes open (soms kunnen ze helemaal niet meer dicht), zodat het net de sensatie is van de python in de Efteling.

Wel een beetje eng. De waterval was prachtig, al konden we het pad niet echt vinden en zijn we door het struikgewas heel steil naar beneden gegleden.

Lusotho Irente ViewPoint

Wandeling in Lusotho

MOSHI

We willen eens op afstand kijken naar de Kilimandjaro, vandaar de tocht naar Moshi. Vanuit Lesotho eerst met een minibusje naar een overstapplaats op een grotere bus. Die bussen zitten nogal vol, omdat ze vanuit een andere grote plaats vertrekken. De kaartjes die we ter plekke kochten bleken twee keer verkocht te zijn, want toen iedereen weer de bus instapte moesten we met 10 man op de achterbank zitten in plaats van met 6.
Jan Kees werd van de bank afgedrukt door een vrouw die zich gewoon liet zakken en tegen hem aandrukte. Alie hield echter stand (nooit ruimte geven aan een ander, dat doen de Afrikanen zelf ook niet).
Hij werd naar voren gewenkt door iemand, daar was toch nog een plaatsje vrij. Hij heeft de hele tijd met een kleuter van 5 op schoot gezeten. Alie had verzuimd naar het toilet te gaan en moest inmiddels enorm nodig. Ophouden had geen zin, want op de achterbank schudt je telkens door elkaar vanwege de hobbels. In de bus van Nairobi naar Mombasa was een man geweest
die de chauffeur had gevraagd te stoppen omdat hij moest plassen, dus ik dacht: dat kan ik ook. Op een gegeven moment naar voren gelopen en gevraagd aan de buschauffeur of die maar wilde stoppen. En inderdaad, de bus stopte aan de kant van de weg en met mij gingen nog twee vrouwen snel naar buiten. Wat een opluchting ! Probeer dat maar eens in Nederland ....
Bij uitstappen in Moshi bleek Jan Kees een leuk gesprek te hebben gehad met een audit officer bij de Tanzaniaanse spoorwegen, en had Alie het e-mailadres gegeven aan een leuk soldaatje, die naast haar op de achterbank had gezeten. Contacten zijn snel gemaakt, als je alleen reist ...

In Moshi gaan we proberen een toer te maken naar de Ngorongoro Krater, waar veel wilde dieren te zien zijn en willen we een poging gaan doen om een berg te beklimmen (niet de Kilimandjaro, dat is te duur).
Meer hierover in het volgende reisverslag.

MOSHI - KILIMANJARO PARK

In plaats van het echte werk, het beklimmen van "Kili", zoals de berg hier liefkozend door de bevolking wordt genoemd, hebben we een wandeling gemaakt van het plaatsje Marangu naar de ingang van het park, ongeveer 5 kilometer omhoog. Onderweg enorm veel "jambo" en "habari" tegen mensen gezegd als begroeting, want iedereen is hier enorm vriendelijk. Teruggekomen in Moshi een safari geregeld naar Tarangire National Park en de Ngorongoro Krater.

Kilimanjaro
SAFARI - TARANGIRE EN ....

Eerst met de fourwheel drive naar Arusha, waar een Zweedse man (Stefan) instapte en daarna weer OP SAFARI !!!! We hadden er weer enorm veel zin in, omdat het zo gaaf is om al die dieren zo dichtbij te zien. Het Tarangire park is vooral beroemd om de vele olifanten die daar te zien zijn. Het landschap was er prachtig, glooiend en daar voor het eerst ook de bekende Baobab boom gezien, een vrij lelijke boom met takken die eruit zien als wortels. Het lijkt net of die boom omgekeerd in de grond staat ....

Het wild dat we zagen hadden we voor het merendeel ook al in Kenia gezien; olifanten, zebra's, wildebeest (gnoe), impala's, apen, giraffes. Nieuw was de mongoose (we weten de Nederlandse naam niet), een soort marmotachtig dier. Verder hebben we een wilde achtervolging meegemaakt van een olifant die rustig aan het eten was naast het pad, maar door onze auto werd opgeschrikt en daar niet zo blij mee was ... Olifanten kunnen heel hard rennen en zijn soms ook agressief, als je het uitlokt tenminste, dus reden genoeg om heel hard weg te rijden.

Etende olifant in Tarangire

Baobab boom in Tarangire

bavianen in Tarangire

.... NGORONGORO KRATER

Overzicht Ngorongoro krater Leeuw in Ngorongoro krater Wildebeesten in Ngorongoro krater Zebra's in Ngorongoro krater
Olifant in Ngorongoro kraterop zoek naar neushoorn in Ngorongoro kraterDe tweede dag weer een ochtend in het park doorgebracht, en daarna doorgereden naar een camping in de buurt van de Ngorongorokrater. De derde dag dan eindelijk het hoogtepunt van deze safari: de krater in ! Het was helaas nogal bewolkt, dus je zag niet veel vanaf de rand maar op het moment dat we de krater inreden, trok de bewolking op en werd het prachtig, maar wel koud weer (1600 meter in de krater, 2200 op de rand).
In de krater is enorm veel wild te zien, het lijkt wel een dierentuin maar dan zonder hekken. Voor het eerst hebben we een mannetjes leeuw gezien (wel op eerbiedige afstand, uiteraard en in de auto ...). Op een gegeven moment bleek er een zwarte neushoorn gesignaleerd te zijn, waarop alle aanwezige auto's (en dat waren er heel veel) een achtervolging inzetten... De neushoorn is zeer zeldzaam en was de laatste drie dagen niet gezien in het park, dus iedereen was enorm enthousiast. Uiteindelijk stonden we met tig auto's allemaal vanaf het dak te kijken naar een beweging in de bosjes, ongeveer 50 meter verderop. Als je goed keek door je verrekijker kon je net de hoorn van het dier zien ...
In de middag weer terug via de kraterrand naar Moshi. Vanuit de krater omhoog naar de rand wel een spectaculair uitzicht over de krater.

DAR ES SALAAM

Na een veldslag op het busstation in Moshi om een redelijke bus voor een redelijke prijs te krijgen en dan ook nog te zitten (in Tanzania is het gebruikelijk om de bussen te overboeken zodat je maar moet zien waar je terecht komt, staand of zittend), uiteindelijk in een vrij luxe bus en tegen een hoge prijs naar Dar es Salaam gegaan. Onderweg werden we getrakteerd op soft drinks (gratis !!!!) en een film over het leven van Jezus Christus, nagesynchroniseerd in Swahili.
Dagje Dar gedaan, wat inhoudt dat we boodschappen deden, e-mail gecheckt, naar de wasserij, en het nationaal museum bezocht (waar onder meer een herinneringsmonument is opgezet voor de slachtoffers van het bombardement van de Amerikaanse ambassade in Dar, een paar jaar geleden).

ZANZIBAR- STONE TOWN

Alie in Stone Town Vanaf Dar es Salaam hebben we een boot genomen naar het eiland Zanzibar, bekend vanwege de slavenhandel (vroeger uiteraard) en de specerijen. We hebben een hotel gevonden in Stone Town, de oude stad die Arabische invloeden heeft en een waar doolhof is van kleine kronkelsteegjes. Met behulp van een jongen die in ons hotel werkte, zijn we door de straatjes gegidst en naar de zeekant gelopen waar je verse vis bij stalletjes kon eten die ter plekke op de barbecue werd gelegd. Heel toeristisch, maar wel erg lekker (kreeft, garnalen, tonijn, krab, oesters, etc). Daar kwamen we twee Fransen tegen die we al eerder ontmoet hadden in Moshi. Samen met hen en nog twee andere Franse jongens hebben we in een plaatselijke bar bier gedronken. De andere twee Fransen waren ook op wereldreis en net gestart, dus dat was gezellig kletsen over al onze plannen. Zij waren van plan om in een jaar tijd elk werelddeel te bezoeken, een zeer ambitieus en volgens ons vermoeiend plan ...

De volgende dag op een enigszins mottig strandje gelegen, iets buiten Stone Town.'s Avonds was het jaarlijkse film en muziek festival net weer van start gegaan na een week uitstel vanwege de dood van de vice-president van Tanzania. In een zaaltje met een handvol toeristen en artistieke 'locals' een zeer boeiende film uit Benin gezien en zeer dramatisch saaie film uit Iran (een home-video). De dag daarna op 'Spice Tour'. Dat houdt in met een  gids naar het midden van het eiland. Daar werden de planten getoond die uiteindelijk onze pepers, kaneel en kruidnagels opleveren. Kortom, bij de verschillende planten en bomen werd gestopt, takjes, blaadjes en vruchten afgesneden en door ons betast, geroken en geproefd. Zeer boeiend om peper of kaneel in het 'wild' te zien. Na de specerijen via een oud Omaans badhuis naar een strandje gereden en daar nog een uurtje in de zon en het water gelegen. 's Avonds weer het film en muziekfestival. Een erg leuke tekenfilm over een klein Afrikaans jongetje en een vreselijke Frans-Marokaanse band met muziek waarin zij zelf helemaal opging.

ZANZIBAR-NUNGWI

Henna tattoo In het noorden van het eiland hebben een dag of drie in een mooi bamboe hutje aan het strand doorgebracht. Overdag veel zon (helaas de laatste dag zelfs wat regen), een relaxte sfeer, lekker eten (verse vis) en wat oud koraal waar gesnorkeld kon worden. Alie heeft -zoals iedere echte 'backpacker'- een henna tattoo laten zetten op haar enkel. Vrees niet, na twee weken was deze al weer bijna verdwenen. Met de nachtboot van Zanzibar weer vetrokken naar Dar es Salaam.

zonsondergang

TREIN DAR ES SALAAM - MBEYA

Direct na de nachtboot in een busje richting station gegaan. Daar vertrok de trein naar Mbeya in het zuiden van Tanzania. Voor het eerst tijdens onze reis met de trein gegaan, door een prachtig landschap deels door een nationaal park. Zo hadden we ineens een gratis gamedrive, want we zagen onderweg olifanten, giraffes, nijlpaarden, wilde zwijnen en buffels. De reis, die 24 uur zou duren, duurde uiteindelijk 36 uur omdat er ergens een trein ontspoord was en zo de doorgang blokkeerde. Maar we hebben onze tijd gezellig doorgebracht met nog 3 andere toeristen, Monique uit Nederland, Sabine uit Duitsland en Jon uit Engeland. Hartenjagen en rummy spelen en bier drinken doodt de tijd toch behoorlijk snel...
In Mbeya aangekomen zijn we met zijn vijfen per taxi naar een hotel gegaan, want het was inmiddels middernacht.

MBEYA (NGOZI KRATER)

kratermeer bij Mbeya

Eigenlijk wilden we doorreizen naar Malawi, maar omdat we zo laat waren aangekomen gisternacht hebben we lekker uitgeslapen en hebben we met zijn vijfen een tocht gemaakt naar een kratermeer in de buurt van Mbeya (Ngozi Krater). Op de heenweg een pickup gecharterd, waar we lekker konden uitwaaien in de open achterbak. Het was een behoorlijke klim om bij het meer te komen, maar het uitzicht was het zeker waard!

Alie tijdens wandeltocht naar het kratermeer
Terug in Mbeya hebben we nog lang nagepraat in de tuin van ons christelijke hotel met een paar zakjes (!) met lokale drank erin die we bij de plaatselijke kruidenier hadden gekocht.

MBEYA-VERJAARDAG JAN KEES

Vandaag hebben we, na de gebruikelijke felicitaties en zelfs een kadootje van Alie (een flesje after shave, nog gauw bij de plaatselijke kruidenier gekocht, die van de drank...) en twee twixen van onze nieuwe vrienden, een tocht gemaakt naar een waterval en een natuurlijke brug. De waterval lag in een militair opleidingscentrum voor gevangenisbewaarders, waar we eerst enorm lang moesten wachten om geregistreerd te worden met paspoortnummers en al. Daarna kregen we een militair mee en zo konden we onder begeleiding de waterval bezichtigen ... Wel een hele bijzondere, beter bekend als de
"cooking pot", omdat het een soort draaikolk is. Onderweg naar de natuurlijke brug kocht Jon 2 vissen van een man die we op de weg tegenkwamen, want we hadden onze brander meegenomen en pannetjes en al om koffie te kunnen zitten voor bij de verjaardagspicknick bij de brug. Helaas functioneerde de brander niet, zodat we de vis al aan de aanwezige kinderen wilden geven. Totdat de eveneens aanwezige (in Afrika ben je nooit ergens alleen als blanke, je hebt altijd bekijks) volwassenen ons geklungel zagen en een houtvuurtje gingen maken voor de vis. De vis smaakte nergens naar, maar voor ons als padvinders de kroon op de picknick. Uiteindelijk hebben we allemaal vis gegeten, want de visverkoper was er ook ineens weer. De zwartgeblakerde pannen werden netjes schoon geschuurd met zand door een van de jongetjes en wij deelden komkommers en brood uit. Na dit feestmaal  klommen we weer allemaal in de pick-up die bovenaan bij de brug klaarstond om terug te gaan naar Mbeya. 's Avonds alle felicitatie mailtjes gelezen en daarna met het vijftal op zolder bij de Indier gegeten. Daar kwamen nog een stel andere toeristen langs die wij al eerder ontmoet hadden en tenslotte werden we om twaalf uur uit het restaurant gegooid. De eerste keer op onze reis en dat op je dertigste verjaardag!